Enhän minä ole yhtään mitään

”Minä en ole yhtään mitään. Olen tiedotusvälineitten tekemä nimi, jolla ei ole mitään merkitystä. En ole saanut aikaan mitään. En aio syödä syntymäpäiväkakkua. En kohota samppanjalasia. Minä olen murskattu mies. Ei ole mitään elämää minulla. Ei ole koskaan ollut, eikä koskaan tule olemaan.

Näin sanoi Suomen maailman kartalle juossut mies. Mies nimeltä Paavo Nurmi 75-vuotis syntymäpäivänään. Hän tunnusti rehellisesti miltä hänestä tuntui jopa tiedotusvälineitten edessä. Miten on mahdollista, että hänellä on niin pessimistinen kuva itsestä. Vastaus on yksinkertainen: masennus.

Tunnistammeko me masennuksen merkit ? Entäpä jos ei tiedä olevansa masentunut ja kuitenkin on.

Nykytutkimus vahvistaa, että masennus saa usein alkunsa traumaattisen elämänkokemuksen kautta. Katkeroidumme ja vihastumme haavoittavasta kokemuksesta, joka tavallisesti syntyy toisen ihmisen kautta. Meitä loukataan, petetään, väheksytään, käytetään hyväksi. Tällainen saa meidät ajattelemaan, ettemme ole tarpeeksi hyviä. Emme ole yhtä hyviä kuin toiset. Alamme ajatella kielteisiä ajatuksia. Alamme tuntea katkeruutta ja vihaa toisia kohtaan ja lopulta myös itseämme kohtaan.

Millaiset voisivat olla masennuksen portaat alaspäin:

1. Ulospäin näytetään muuta kuin on sisäänpäin. Toisten keskellä pakottaudutaan olemaan jotain muuta kuin todellisuudessa on.

2. Kun ei enää jakseta pitää naamaria, eristäydytään. Ollaan pettyneitä ihmisiin. Muistot kadotetusta onnesta vaivaavat.

3. Ihminen passivoituu. Hän ei enää toimi, vaan on lamautunut. Mikään ei enää sytytä. Masentunut vain on paikallaan ja elämä kulkee ohi.

4. Alkaa suurennella omia vaikeuksia. Ajatukset ovat itsekeskeisiä. Ei pysty huomaamaan muita. Eikä varsinkaan kuuntelemaan toisia.

5. Nukkumistottumukset muuttuvat. Toiset pakenevat uneen ja toisia taas uni pakenee. Ruokailutottumukset muuttuvat.

6. On samantekevää kuinka hoidan ulkonäköäni, vaatetustani, miten kotiani. Koska en merkitse kenellekään mitään niin mitä väliä millään on.

7. Sitten tulevat ruumiilliset oireet: väsymys, päänsärky, heikotus, huimaus, kipua siellä kipua täällä.

Mitä Raamattu opettaa masennuksesta vapautumiseksi ?

Perusratkaisu on tietysti se , että elämä annetaan Jumalan käsiin. Monet vaikeat asiat ratkeavat jo sillä kun Herra saa tulla elämämme purteen. Saamme vastauksen elämämme tarkoitukseen ja pelastukseen, kohtaloon kuoleman jälkeen ym. senkaltaisiin suuriin kysymyksiin.

Tässä on kuitenkin muistettava, että uskonratkaisun tekeminen on vasta alku hyvälle kehitykselle elämässämme. Siitä alkaa kasvaminen ja vahvistuminen Jumalan armossa ja tuntemisessa. Seurakuntayhteys ja toisten tuki on merkittävä voimanlähde. Jumalan armo ja seurakunan esirukoukset kannattelevat myöskin masentunutta.

Totuuden nimessä on sanottava, että vaikka uskossa eläminen on suuri ja iloinen asia, se ei useinkaan poista taipumusta masentumiseen. Sitä voidaan kuitenkin hoitaa ja jopa hallita Jumalan armon ja rakkauden hengessä. Golgatan täytetty työ on kaiken parantumisen lähde. Risti on suuri plussa, joka lahjoittaa meille kaikenlaista hyvää.

Raamatullinen masennuksen hoito on pohjimmaltaan erilaista kuin muu siihen tarkoitettu ja siinä on erilainen lähtökohta. Kaiken pahan, myös masentumisen alkulähtökohta on sielunvihollisessa ja

synnissä. Kun ihminen tulee osalliseksi anteeksiantamuksesta ja Jumalan armosta, alkaa pimeyteen loistaa valoa, kaikkeen tulee toivon näkökulma. Usein tässä tarvitaan toisen ihmisen apua.

Paavali ja hänen työtoverinsakin olivat masentuneita. 2 Kor. 7: 5-7 ”Ei Makedoniaan tultuammekaan lihamme saanut mitään rauhaa, vaan me olimme kaikin tavoin ahdistetut, ulkoapäin taisteluita sisältäpäin pelkoa. Mutta Jumala joka masentuneita lohduttaa, lohdutti meitä Tiituksen tulolla, eikä ainoastaan hänen tulollansa, vaan myöskin sillä lohdutuksella, jonka hän oli teistä saanut…” Tiitus lohdutti Jumalan lohdutuksella ja toi terveisiä uskonystäviltä. Kuinka arvokasta onkaan lohduttaa Jumalan lohdutuksella masentuneita.

Meidän Vapahtajamme Jeesus Kristus on suuri sielunhoitaja. Hän on se, josta kirjoitetaan Jes. 61 ”Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä Hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta, julistamaan Herran otollista vuotta, lohduttamaan kaikkia murheellisia, panemaan Siionin murheellisten päähän- antamaan heille- juhlapäähineen tuhkan sijaan, iloöljyä murheen sijaan, ylistyksen vaipan masentuneen hengen sijaan”

Tätä virkaansa Hän Jeesus Kristus ei ole lakannut hoitamasta. Tulkaa siis hänen tykönsä kaikki te, jotka tunnistatte itsessänne masennusta.

Kokosi Voitto Oinonen