Otteita Benjamin Turkian kirjasta, JUMALAN ILMESTYSMAJA, hengellinen näkökulma uuden

liiton valossa. Kustantaja Sound Fix, Vanha Skrabbintie 18, 67100 Kokkola.



Olen saanut kuunnella Benjamin Turkian opetusvideoita monien vuosien ajan ja myös puheita hänen Suomen vierailujensa aikana. Benjamin asuu vaimoineen Jerusalemissa. Hän on suomalainen kristitty ja lähetyssaarnaaja. Hänen lähetyskenttänsä on ollut laaja: Eurooppa, Amerikka, Aasia ja nyt Israel.


Kirja alkaa Ilmestyskirjan (Ilm. 4:6-8)
kuvauksella Jumalan valtaistuimen edessä olevista kerubeista. Nämä neljä olentoa
ovat lähinnä Jumalaa. Heillä on kuusi siipeä ja heidän olemuksensa on täynnä
silmiä. 24 vanhinta seuraavat olentojen esimerkkiä ja yhtyvät ylistykseen: ”
Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, joka oli, on, ja tuleva on.”


Kaikilla enkelihahmoilla on oma erityinen ilmestys ja sanoma Jumalasta. Heidän olemuksensa kertoo paljon. Raamattu kuvaa, että ensimmäinen olento oli leijonan näköinen. Toinen olento oli nuoren härän näköinen ja kolmannella olennolla oli ikään kuin ihmisen kasvot. Neljäs olento oli lentävän kotkan näköinen.


LEIJONA

Leijonan kaltaisuus kuvaa johtamista, kuninkuutta ja hallintaa. Jeesusta kuvataan Juudan leijonaksi. UT:ssa tutkijat ovat nähneet että Matteuksen evankeliumi ja 1. Korinttilaiskirje selkeimmin edustavat leijonaa, Juudaa.

HÄRKÄ

Härkä on palveleva eläin. Se haluaa kulkea rintarinnan isäntänsä kanssa. Se on vahva ja voi kantaa raskaita kuormia. Härkä katselee asioita tarpeen näkökulmasta. Markuksen evankeliumi kuvastaa härkää. Joosef edustaa palvelijaa. Hän jakoi viljaa nälänhädän aikana. Härällä on kaksi sarvea. Joosefin perintö jakautui kahteen osaan hänen pojilleen: Manasselle ja Efraimille.

KOTKA

Johanneksen evankeliumi piirtää hengellisen kuvan Jumalan luomistyöstä ja uskovien päämäärästä. Herran sana on läsnä Pyhän Hengen kautta uskovien ja seurakunnan elämässä. Benjaminin tulkinnan mukaan kotkan näkökulma johdattaa meidät aina esirukoukseen ja palvelutehtävään, jossa taakkojen kannetaan rakkauden vaikuttamana (Room.8:30 mukaisesti). Olemme turvassa kaikissa tilanteissa jos pysymme Jeesuksessa Kristuksessa.

IHMINEN

Ihmisen muodon evankelista Luukas piirtää eteemme evankeliumissaan. Jeesus itse oli tosi ihminen. Luukas kuvaa eävästi myös ihmisten elämää ja toimintaa. Luuk. 4: 14 kertoo Jeesuksen kasteesta ja kuinka Jeesus palasi Hengen voimassa Galileaan. Näemme kuinka täydellinen ihminen kesti paholaisen hyökkäykset ja kidutukset Pyhän Hengen avun kautta. Jeesuksessa mekin kestämme.


Mielenkiintoinen näkökulma kirjassa on KAIVOJEN SANOMA.

Ensimmäisestä kaivosta kerrotaan 1.Moos.24 luvussa. Aabraham lähettää palvelijansa Elieserin Harraniin etsimään vaimoa pojalleen Iisakille. Rukouksen kautta Elieser saa viisautta Jumalalta ja hän panee kaivolle tulleen Rebekan koetukselle. Elieser pyytää saada kaivosta vettä juodakseen ja Rebekka ammentaa vettä myös 10 kamelille, arviolta lähes 2000 litraa. Herra etsii palvelevaa sydäntä. Rebekka läpäisee kirkkaasti koetuksen (1. Moos. 24). Kertomuksen pääopetus on että Iisak, joka on esikuva taivaallisesta Yljästä, saa morsiamekseen palvelijan sydämellä varustetun vaimon. Karitsan vaimo on lopussa uusi Jerusalem kaikkine asukkaineen (Ilm. 21: 9-10). Se sisältää kaikki pyhät, todelliset uskovat kaikilta aikakausilta.

Toinen tapaus kaivolla liittyy Iisakin pojan Jaakobin elämään ( 1.Moos. 29). Jaakob saapuu Harraniin samalle kaivolle missä Aabrahamin palvelija oli käynyt. Siellä hän tapaa kolme lammaslaumaa kaivon viereltä. Heitä paimentaa Raakel, Jaakobin äidin veljen tytär. Ihmeen kautta Jaakob onnistuu vierittämään kiven kaivon suulta ja hän juottaa Raakelin isän Laabanin lampaat. Kolmessa laumassa voidaan nähdä vertauskuvallisesti Nooan kolme poikaa eli kaikki maailman kansat. Loppujen lopuksi Jaakobille annettiin kaksi vaimoa, sisarukset Leea ja Raakel. Lakiliiton aikana Israel jakautui kahdeksi kuningaskunnaksi, Pohjoinen- ja Eteläinen Valtakunta. Pohjoinen Israel joutui kansojen sekaan ja on edelleen osittain ulkopuolella Israelin perintömaan.

Mutta missä on kolmas lauma? Kolmannen lauman esikuva voidaan löytää jälleen kaivolta, mutta tämä kaivo sijaitsee Midianin maassa, Arabiassa. 2. Moos.2 :15-22 kertoo Mooseksesta. joka pakomatkalla saapui Reguelin, Midianin papin lammaslaumojen juottopaikalle. Papilla oli seitsemän tytärtä, niin kuin Ilmestyskirjassakin puhutaan seitsemästä seurakunnasta. Mooses sai vaimoksi yhden tyttäristä, Sipporan. Seurakunta kerätään kansojen erämaasta ja se koostuu juutalaisista sekä ei juutalaisista eli muista kansoista. Seurakunta, joka on Kristuksen maanpäällinen ruumis ei ehkä tiedä, että heidän lisäkseen myös kaksi israelilaista laumaa kuuluu Messiaan hallintaan. Lopulta on vain yksi lauma ja yksi Paimen. Sippora- nimi tarkoittaa lintua. Seurakuntakin korostaa ”lentämistä”, hengellisiä asioita ja sisäistä vapautta.


Tutkittavaksi muutamia Raamatun kohtia:
Jer. 31 :31, Hes. 37: 19- 22, Hoos. 1:11,

Jer. 3:18. Hebrealaisessa tekstissä on selvemmin sanottu maanlaajuisen seurakunnan salaisuus. Suora lainaus Benjaminin tekstistä. -Sentähden kuulkaa, te kansat (kaikki Nooan jälkeläiset), ja tiedä seurakunta (hepr. EIDAH = seurakunta, tätä sanaa heprean kielessä käytetään maailmanlaajuisesta seurakunnasta) mitä seurakunnalle on tapahtuva, joka on niiden seassa tai keskellä (=hebr, ”ASHER BAM” = JOKA ON NIIDEN SEASSA), Jer.6:18 - puuttuu suomalaisesta käännöksestä.

Mooses, jota voidaan pitää myös pakanaseurakunnan esikuvana, sai kaksi poikaa. Heidän nimensä ovat hyvin profeetallisia. ( 2.Moos. 2:22 ja 4:20 ) Nimi GEERSOM merkitsee 'MUUKALAINEN TÄÄLLÄ' ja ELIESER 'JUMALANI ON APUNI'. Kreikan sana seurakunnasta tarkoittaa taas ULOSKUTSUTTUJEN JOUKKOA.

Benjamin päättää kirjansa toteamalla että havaittavin asia syntisessä ihmisessä on , että hän lankeaa jatkuvasti. Mutta HÄN kykenee varjelemaan meidät lankeamasta uudessa ihmisessä. Mitkä kirkkauden kasvot ovatkaan uudella ihmisellä. Hän aina pystyy… Epäonnistumisemme hetkillä unohdamme että HÄN pystyy, mutta HÄN aina pystyy ! Juuda 20 – 21.


Siunaten: Hilkka


-





-



-



-



-likkaa ratasta kirjoittaaksesi tekstiä