Limingan Lyhtyseurakunta 27.10-18 Avajaiset

-Mikä ihmeen Limingan Lyhtyseurakunta?

-Onko seurakunta kuin joku valaisinkauppa, erikoistunut lyhtyihin?

-Ai, onko se se lyhty, joka on jo monta vuotta toiminut Kauppakadulla. Emme tiedä mikä se oli.

-Mutta, että seurakunta perustettu!

Johonkin valoon tuo nimi viittaa. Mistä valosta on oikein kysymys? Onko nimi enne? Miksi Lyhty ? Eikö nimeksi olisi paremmin sopisi katulamppu tai peräti majakka ? Miksi tuommoinen tuiju ? Vai onko seurakunta alkanut tunnelmoimaan? Miksi se ei ole sitoutunut johonkin tiettyyn seurakuntaan? Mitä se oikein edustaa? Monia muitakin kysymyksiä herää.

-Muistan lapsena kynttilän, öljylampun, lyhdyn, karpiittilampun, petromaksin ja sitten sähkövalot tulivat kotiimme.

-Juhani Aho kertoo novellissaan ”kun isä lampun osti”: Isä sanoo, pappilassakin on öljylamppu, eikä siellä tarvitse enää päreitä käyttää valaistukseen. Kertomuksessa äiti epäilee ja kauhistelelee, palaa vielä koko talo. Isä ostaa kuitenkin öljylampun ja pian koko kylän väki tulee ihmettelemään: lasin sisällä palaa liekki ja valaisee koko huoneen.------ Me jonkin verran ikääntyneet, ihmettelemme ei vain valaistuksen kehittymistä, vaan myös uskomatonta edistystä kaikilla elämän aloilla.

-Jeesuskin puhui lampusta. Matt. 5:15-16 ”Eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville. Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä....” Lampunvaloa verrataan meistä lähtevään valoon. ---Nyt on ”vakka” otettu tämän Lyhdyn päältä pois ja toiminta julkistettu. Meillä on rekisteröity yhdistys ja siten toiminta virallista.

-Paavali, 2Kor. 4:4,6 ”Se valo joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista. Jumala joka sanoi:”Loistakoon valo pimeydestä”, valaisi sydämemme, niin että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoilta levittäisi valoansa.

-Joh. 8:12 Jeesus puhui taas heille ja sanoi:”Minä olen maailman valo (valkeus). Se joka seuraa minua, ei koskaan vaella pimeydessä, vaan hänellä on elämän valo.”

-Ps. 119:105 ”Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni”.

-Matt. 5: 14 ”Te olette maailman valo.”

-Sanl. 20:27 ”Ihmisen henki on Herran lamppu.”

Valo on peräisin Jumalalta ja Jeesukselta. Me ainoastaan heijastamme sitä valoa, jonka itse olemme saaneet, Isän Jumalan, Jeesuksen ja Pyhän Hengen valoa.

Miten se valo loistaa meille ja meistä? Jeesus käski lähetyskäskyssään julistaa evankeliumia. Tämä käsky koskee kaikkia taivaallisesta valosta osalliseksi tulleita. Evankeliumi sisältää ennen muuta syntien anteeksisaamisen ja uuden elämän mahdollisuuden.

Paavali sanoo, miksi hänet on lähetetty julistamaan evankeliumia. Apt. 26:18 ”Avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valoon ja Saatanan vallasta Jumalan puoleen ja uskon kautta (Jeesukseen) saisivat synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.”

Jospa joka kadun kulmassa olisi joku paikka, jonne voisi mennä kuulemaan Jumalan sanaa, tutkimaan, keskustelemaan, kyselemään ja oppimaan Jumalan asioita. Ei niinkään psykologisoiden: kun minulla oli niin vaikea lapsuus, minua kiusattiin koulussa ja työpaikalla yms. Tietysti nekin asiat huomioiden, eikä vain syytellen muita, vaan ottaen itse vastuun omasta elämästään ja alkaen etsiä todellisia, kestäviä, elämän arvoja. Tärkein ja suurin kysymys: miten löytäisin armollisen Jumalan? Tunnustan, minä itse mokasin, minä itse tein syntiä, minä itse olen syyllinen, ja pyydän

Jumalalta ja ihmisiltä anteeksi. Tästä alkaa elämä nousta ja parantua. Tässä on ainakin yksi tarkoitus, miksi tämä seurakunta on nyt avattu.

Siunausta kaikille. Voitto Oinonen